عوامل خطر بیمارى عروقى و پیشگیرى از آن

بیماری عروقی می تواند هر کس را در هر سن و زمانی به خود مبتلا کند. این بیماری اغلب بدون هشدار بروز داده و علائم آن زمانی پدیدار می شوند که اندام یا زندگی فرد در معرض خطر قرار گرفته باشد.

نکته: در صورت بروز وضعیت اورژانسی و تجربه علائمی همچون از دست دادن بینایی، بریده حرف زدن، گیجی شدید، ضعف یک اندام و درد شدید شکمی یا سینه ای فورا با اورژانس تماس بگیرید. انجام اقدامات سریع در این وضعیت می تواند به نجات جان افراد منجر شود. در پایین مواردی بیان شده که می توانند خطر ابتلا به ناتوانی شدید یا حتی مرگ را از فرد دور کنند:

✅ عدم مصرف سیگار یا هر گونه محصولات تنباکو

✅ داشتن عادت های تغذیه ای سالم

✅ ورزش منظم

✅ کاهش فشار خون بالا

✅ کنترل سطح کلسترول خون

✅ کنترل سطح قند خون در صورت ابتلا به دیابت

✅ کاهش استرس

افراد باید سابقه سلامتی خانواده خود را با پزشک در میان بگذارند. این مورد هنگامی اهمیت ویژه ای می یابد که یکی از بستگان خونی فرد به گردش خون ضعیف، کلسترول بالا یا بیماری قلبی عروقی مبتلا باشد.

معاینه منظم توسط پزشک

بیماری قلبی عروقی یک مشکل جدی و بی وقفه در ایران و جهان است. غربالگری افراد دارای عوامل خطر می تواند در شناسایی افرادی مفید باشد که بیماری آن ها تاکنون تشخیص داده نشده است. این افراد با آگاهی یافتن از ابتلای خود می توانند از تغییرات سبک زندگی، دارو ها و گزینه های درمانی متنوع بهره مند شوند. از جمله عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی می توان به سن بالا، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سابقه خانوادگی، دیابت و مصرف سیگار اشاره کرد.

جهت تعیین افرادی که بیشترین سود را از غربالگری می برند به انجام تحقیقات بیشتری نیاز است. با این حال، شناسایی زود هنگام بیماری می تواند به بهبود نتایج سلامتی منجر شود.

لازم به ذکر است که غربالگری یک فرصت مطالعاتی را فراهم کرده که می تواند در بسیاری از محیط ها از جمله بیمارستان، مطب پزشک خانواده، مراکز سلامتی و محیط های اجتماعی انجام شود. تمرکز محققان باید بر قابلیت دسترسی و مدرک محوری به کار گیری یافته های تحقیقاتی باشد تا افراد در معرض خطر بتوانند به خوبی بهره مند شوند.

متخصص جراحی عروق و اندوواسکولار

Shopping Basket