ورید های واریسی با اینکه اغلب در پاها پدیدار می شوند اما می توانند ناحیه پایین تر از مچ پا را نیز تحت تاثیر قرار دهند. بسیاری از افراد تصور می کنند که واریس روی پا تنها در قسمت بالای مچ بروز می دهد، در حالی که نارسایی وریدی می تواند ناحیه پایین تر از مچ یعنی روی پا را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

نارسایی وریدی عامل بروز وریدهای واریسی و عنکبوتی است. در واقع، هزاران نفر درد رگ روی پا را تجربه کرده و با ظاهر نامطلوب، متورم و پیچ خورده ی ورید های پا مواجه شده اند. با اینکه نارسایی وریدی می تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد اما برخی عوامل خطر هستند که باید به آن ها توجه کرد. در این مطلب موارد قابل انتظار و گزینه های درمانی درمان واریس رگهای روی پا بیان شده است.

علت درد رگهای روی پا چیست؟

ورید ها وظیفه انتقال خون کم اکسیژن از اندام های انتهایی را به سمت قلب بر عهده دارند. این وظیفه مخصوصا هنگامی که ورید ها خون را از پاها بر خلاف نیروی جاذبه به سمت قلب می برند، می تواند امری دشوار باشد. به همین جهت، وریدها دارای دریچه های داخلی و یک طرفه ای هستند که در صورت داشتن عملکرد مناسب تنها اجازه حرکت در مسیر مناسب را به جریان خون می دهند.

گاهی اوقات، فشار رو به پایین ناشی از خون، از میزان تحمل دریچه ها فراتر می رود. هنگامی که عملکرد این دریچه ها مختل می شود، خون به عقب بازگشته و تجمع می کند. در نتیجه این وضعیت، وریدها متورم و پیچ خورده می شوند.

درد رگ روی پا

ورید های بزرگ، پیچ خورده و معمولا دردناکی که در اثر این پدیده به وجود می آیند،  ورید های واریسی نام می گیرند. از آنجایی که پا، تمام وزن بدن را تحمل می کند، واریسی شدن ورید های آن معقول به نظر می رسد. با این حال، هیچ راهی برای پیش بینی دقیق ابتلای افراد به وریدهای واریسی وجود ندارد. معمولا عوامل خطر ابتلای پاها به ورید های واریسی در ابتلای ناحیه پایین تر از مچ نیز موثر هستند. از جمله این عوامل می توان به ژنتیک، سن و سبک زندگی اشاره کرد.

برخی شواهد بیان دارند که پوشیدن روزانه کفش های پاشنه بلند می تواند فشار زیادی را بر روی ورید های ناحیه پایین مچ پا وارد کند. در نتیجه این فشار زیاد، احتمال آسیب دیدن دریچه های این ورید ها افزایش می یابد.

علائم ورید های واریسی

اولین و نمایان ترین علامت ورید های واریسی، ظاهر نامطلوب و متورم عروق خونی روی پا است. همچنین، نارسایی وریدی می تواند سبب درد مچ پا مخصوصا پس از ورزش، و تورم آن ناحیه مخصوصا در شب شود. وریدهای واریسی می توانند سبب بروز تغییر رنگ پوست روی ورید های بیمار شوند. گاهی اوقات این تغییر رنگ به صورت قرمزی یا خارش پوست پدیدار شده و در مواقع دیگر نیز می تواند به بروز زخم های مکرر و مقاوم پیش روی کند.

آیا رگ های روی پا نیاز به درمان دارند؟

افراد مشکوک به نارسایی وریدی باید به فوق تخصص عروق مراجعه کنند. پزشک عروق پا، تخصص بیماری های عروق را داشته و در شناسایی و درمان این بیماری مهارت دارد. حتی مشاهده ورید های آبی کوچک در اطراف مچ پا نیز می تواند بیانگر یک بیماری وریدی در حال پیشرفت باشد.

در صورتی که ورید های واریسی برای مدت طولانی، بدون درمان رها شوند، می توانند علائمی جدی را ایجاد کنند. از جمله این علائم می توان به اگزمای وریدی، تغییر رنگ پوست، تورم پا، بروز زخم و همچنین سفتی مچ پا و نواحی پایین تر اشاره کرد. در شرایط وخیم تر، عدم درمان این ورید ها می تواند به بروز لخته های خونی نیز منجر شود.

برای آشنایی با روش های درمان واریس روی لینک زیر کلیک کنید:

فوق تخصص جراحی عروق و اندوواسکولار

[wp_ulike]