سندرم پس از ترومبوتیک ( پی تی اس ) مشکلی است که امکان دارد تقریبا در نیمی از بیماران که سابقه ترومبوز ورید عمقی ( سندرم پست فلبیت) در پا را داشته اند به وجود آید. از جمله علائم پی تی اس می توان به درد مزمن در پا، ورم، قرمزی و زخم اشاره کرد.

درمان سندروم پس از ترومبوتیک می تواند هزینه زیادی داشته باشد. همچنین این مشکل معمولا راه رفتن برای فرد را سخت کرده و درد و ناراحتی ناشی از آن زندگی را تلخ می کند. بهترین راهکار، جلوگیری از بروز این مشکل در نقطه اول است.

رگ های درون پا دارای دریچه های ریزی هستند که مسیر حرکت جریان خون را کنترل می کنند. یک لختگی خون در رگ های پا می تواند منجر به التهاب و انسداد جریان خون شود و در نتیجه دریچه های درون رگ با آسیب مواجه می شوند. زمانی که دریچه رگ آسیب ببیند، خون از آن ها به بیرون نشت خواهد کرد و در نتیجه مایعات در ناحیه قوزک پا جاری می شوند.

لخته خونی که به خوبی درمان نشود می تواند جریان خون را مسدود کند. این موضوع منجر به بروز درد، ورم و گاهی اوقات قرمزی در پا می شود. با بدتر شدن شرایط پی تی اس، جریان خون ضعیف در پا می تواند منجر به بروز زخم شود.

سندروم پی تی اس
پی تی اس چیست؟ A) دریچه های درون رگ های پا به جهت گیری درست جریان خون کمک می کنند. B) لختگی خون و التهاب منجر به آسیب دیدگی دریچه های رگ می شوند. C) دریچه های آسیب دیده خون و مایعات را به بیرون درز می دهند و مایعات در ناحیه قوزک پا جاری می شوند. D) پای فرد دچار درد، قرمزی و ورم می شود.

چگونه از ابتلا به سندروم پس از ترومبوتیک مطلع شویم؟

احتمال بروز پی تی اس در برخی بیماران به نسبت سایر افراد بیشتر است. در این جا برخی فاکتور ها که ریسک بروز پی تی اس در افراد را بالا می برند با هم مرور می کنیم:

⛔ داشتن لخته خون بالاتر از زانو ها ( ترومبوز ورید عمقی پروگزیمال )

⛔ داشتن بیش از یک ترومبوز ورید عمقی در یک پا بیش از یک بار

⛔ باقی ماندن علائم ترومبوز ورید عمقی یک ماه پس از تشخیص آن در پا

⛔ داشتن اضافه وزن زیاد

پیشگیری

شما می توانید ریسک بروز این مشکل را با کاهش ریسک ایجاد ترومبوز ورید عمقی در بدن خود کاهش دهید. تکان نخوردن و راه نرفتن برای مدت طولانی ریسک ایجاد ترومبوز در بدن شما را بالا می برد. اگر به خاطر یک مشکل پزشکی یا عمل جراحی توانایی راه رفتن و جابجایی ندارید، پزشک معالج در این زمینه و جلوگیری از ترومبوز وریق عمقی به شما مشاوره خواهد داد. از جمله پیشنهادات در این زمینه می توان موارد زیر را در نظر گرفت:

• مصرف داروهای رقیق کننده خون نظیر انوکساپارین
  • استفاده از جوراب های کمپرس تجویزی و مخصوص
  • استفاده از دستگاه کمپرس مخصوص
  • راه رفتن و تکان خوردن پس از بازگشت این توانایی به شما

درمان ترومبوز وریق عمقی بهترین راه جهت جلوگیری از بروز سندرم پی تی اس است. مصرف داروهای رقیق کننده باید کاملا دقیق و با جدیت باشد.

درمان سندرم پس از ترومبوتیک

بیمارانی که با پی تی اس دست و پنجه نرم می کنند معمولا باید از جوراب های واریس با قدرت بالا ۳۰ الی ۴۰ میلی متر جیوه استفاده کنند. اگر این روش کاربردی نباشد و علائمی همچون ورم و درد پا را کاهش ندهند باید از جوراب های محکم تر استفاده شود.

همچنین ممکن است یک دستگاه به بیماران داده شود که فشار بیشتری را بر روی پاها بیاورد تا گردش خون بهبود یابد. بیمارانی که در نتیجه این بیماری با زخم پا روبرو می شوند باید از این زخم ها مراقبت کنند. بدین منظور دارویی به نام پنتوکسیفیلین تجویز می شود.  در نهایت قرار دادن یک استنت وریدى در محلى که ورید تنگى قابل ملاحظه دارد درمان قطعى به حساب مى آید. استنتینگ وریدى توسط جراح عروق و اندوواسکولار در صورت صلاحدید و بر حسب شدت بیمارى انجام میشود.

✅ پوشیدن جوراب های بلند و مخصوص تنگ و کمپرس ( معمولا ۳۰ الی ۴۰ میلی متر جیوه)

✅ پوشیدن هر نوع دیگر از دستگاه های مخصوص فشار بر روی پا و کمپرس

✅ مراقبت و درمان زخم های روی پا

✅ مصرف داروهایی که به درمان زخم های پا کمک کنند ( پنتوکسیفیلین )

✅ ونوپلاستی با تعبیه استنت وریدی

از جمله شایع ترین علائم پی تی اس در افراد چه هستند:

# درد و ورم پا که پس از ایستادن طولانی مدت و یا پیاده روی تشدید می شود و تنها با استراحت و بالا بردن پا بهبود می یابد.

# سنگینی پا

# خارش در ناحیه پا

# سوزش در ناحیه پا

# گرفتگی پا

# زخم قوزک داخلی پا

اگر هرگونه علائمی که در بالا ذکر کردیم را تجربه می کنید، حتما به یک متخصص عروق مراجعه کنید. پزشک بهتر می تواند تشخیص دهد که آیا طبق علائم موجود، شما به سندرم پس از ترومبوتیک مبتلا هستید یا خیر. برای تشخیص این موضوع به آزمایش های بیشتری نیاز نیست.

سندرم پس از ترومبوتیک چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک مورد نظر ابتدا در مورد تاریخچه سلامتی و بیماری های شما سوال می پرسد. به خصوص این که آیا تاکنون مشکل ترومبوز ورید عمقی داشته اید یا خیر. او سپس در مورد علائم از شما سوال خواهد کرد و یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. این شامل بررسی دقیق پای شما می شود. همچنین ممکن است به چند آزمایش نیاز داشته باشید:

• آزمایش سونوگرافی: این آزمایش جهت تشخیص مشکلات مربوط به دریچه رگ ها انجام می شود.
  • آزمایش خون: این آزمایش جهت بررسی احتمال تکرار ترومبوز ورید عمقی انجام خواهد شد.

پزشکان معمولا از امتیاز ویلالتا استفاده می کنند تا وضعیت دقیق سندروم پس از ترومبوتیک را ارزیابی کنند. این معیار می تواند میزان شدت علائم و نشانه های شما را با ضریب خاصی نشان دهد. امتیازی بالاتر از عدد ۱۵ بدین معنا است که مشکل سندروم پس از ترومبوتیک شما جدی است.

دکتر رضا مطلوب فوق تخصص عروق و تروما