نارسایی مزمن وریدی (CVI) نوعی نارسایی عروق پا است که در آن فشار خون وریدی افزایش می یابد و منجر به درد، ورم، تغییرات پوستی و زخم در پا می‌شود. به نارسایی وریدی، رفلاکس وریدی هم گفته می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که دریچه‌های وریدی به خوبی کار نکرده و خون در حین ایستادن یا نشستن به پایین پس می‌زند.

عدم عملکرد صحیح دریچه‌های وریدی، اغلب به دلیل ژنتیکی و بارداری‌های متعدد رخ می‌دهد. وقتی دریچه‌های وریدی اندام تحتانی به دلیل انسداد یا عدم عملکرد مناسب وریدی، خون را به سمت قلب بازنگردانند، جریان خون کاهش یافته و پاها دچار ورم می شوند. این تورم منجر به درد، تغییر رنگ پوست و ایجاد لخته در وریدهای واریسی (فلبیت) می‌شود.

وریدهای واریسی

علت نارسایی وریدی چیست؟

نارسایی عروق پا معمولا به علت بیماری فلبیت و ترومبوز وریدهای عمقی رخ می دهد. عوامل افزایش خطر این بیماری شامل موارد زیر است:

• سابقه خانوادگی
  • اضافه وزن
  • عدم فعالیت ورزشی
  • نشستن و یا ایستادن های طولانی مدت
  • افزایش سن

⛔ تورم و سفتی اندام ها

⛔ درد مبهم، سنگینی و گرفتگی پاها

⛔ تغییر رنگ آبی در قوزک پا

تشخیص نارسایی مزمن وریدی

الف- اولتراسوند داپلکس

برای سنجیدن جریان خون و ساختار وریدهای پا از سونوگرافی می توان استفاده کرد. داپلکس شامل دو حالت فراصوت یعنی داپلر و حالت B می شود. حالت B تصویری از عروق خونی مورد نظر فراهم می‌آورد و داپلر سرعت و جهت جریان خون در رگ را می‌سنجد.

ب- ونوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRV)

با استفاده از آهنربایی بزرگ، فرکانس‌های رادیویی و تصویری دیجیتالی از ساختارها و اندام‌های بدن ارائه می‌شود. در این روش تکنولوژی رزونانس مغناطیسی و مواد کنتراست داخل وریدی برای نمایش دادن وریدها استفاده می‌شوند و همین امر جراح عروق را قادر می‌ سازد تا به بررسی وریدها، یافتن علت درد پا و سایر مشکلات عروقی بپردازد.

درمان خانگی نارسایی وریدی پا

نارسایی وریدی پا

هدف از درمان بیماری تورم ورید در ساق پا، کاهش ورم و بهبود بازگشت خون به قلب است. بالا بردن پاها به این کار کمک کرده و توقف خون و ورم را کاهش می‌دهد. انجام ورزش‌هایی که ماهیچه پشت ساق پا را تحریک کند و گردش خون را افزایش دهد نیز کمک کننده است.

زخم‌های وریدی

زخم‌های وریدی منافذ بازی در پوست هستند که به دلیل افزایش فشار وریدی مستمر و عملکرد مختل دریچه‌های وریدی رخ می‌دهند. این حالت در مناطقی که خون توقف کرده و جمع می‌شود، رخ می‌دهد و سبب کاهش اکسیژن‌رسانی و رسیدن مواد مغذی به بافت‌ها می‌شود. سرانجام یک زخم روی پوست ایجاد می‌شود که معمولا بالای قوزک داخلی پا است. اگر زخم وریدی درمان نشود، عفونی شده و سبب سلولیت یا گانگرن شده و احتمال قطع پا بالا می‌رود.

درمان زخم وریدی

۱- جوراب واریس

یکی از روش های درمان نارسایی وریدی استفاده از جوراب واریس است که با وارد کردن فشار مداوم به پاها،  سبب افزایش گردش خون و پیشگیری از برگشت آن و ورم می‌شود. جوراب واریس به پیشگیری از زخم وریدی و افزایش بهبود آن کمک می کند.

جوراب واریس را باید هر روز پوشید تا اثربخش باشد. ممکن است رقیق‌کننده‌های خون نیز به خصوص در بیماران پرخطر برای پیشگیری از ایجاد لخته تجویز شود.

بانداژ unna

۲- بانداژ unna

بانداژها معمولا از جنس گاز مرطوب هستند که دور پا بسته شده و از ناحیه‌ای که زخم شده شروع و تا پایین زانو کشیده می‌شود. گازها به شکل یک چکمه اطراف پا خشک شده و این حمایت سبب افزایش جریان خون در وریدها می شود.

پانسمان های شفاف

۳- پانسمان های شفاف

این نوع پانسمان ها بر روی زخم قرار می گیرند. این پوشش هر ۵ تا ۷ روز عوض می‌شود. جوراب واریس را می‌توان بر روی آن پوشید تا پانسمان را سر جایش ثابت نگه دارد و به بهبود گردش خون در پاها کمک کند.

پانسمان هیدروکلوئید

۴- پانسمان هیدروکلوئید

پانسمان هیدروکلوئید، انعطاف پذیر و ضدآب می باشد. لایه داخلی آن حاوی مواد هیدروکلوئیدی است که هر گونه نشتی از زخم را جذب کرده و بهبود آن را تسریع می‌کند.

۵- دبریدمان

در صورتیکه زخم وریدی علائمی از عفونت مانند تب، افزایش شمارش سلول‌های خونی سفید و تداوم چرک و خون از زخم وجود داشته باشد، دبریدمان انجام می‌شود. برای این کار بافت و استخوان عفونی و بقایا و مواد اضافی زدوده می شوند تا ساخت پلاکت، اجزای خونی و فاکتورهای رشد دوباره فعال شود و روند بهبود تسریع گردد.

۶- جراحی

برای نارسایی وریدی که به سایر درمان‌ها پاسخ نداده یا برای درمان زخم‌های وریدی عفونی که خوب نمی‌شوند، از جراحی استفاده می‌شود. برای عروق کوچک معمولا از لیزر واریس و یا اسکلروتراپی و برای عروق بزرگتر از جراحی باز بای پس وریدی و یا درمان های کم تهاجمی اندوواسکولار استفاده می شود.

دکتر رضا مطلوب جراح عروق و فوق تخصص اندوواسکولار