آئورت بزرگ‌ترین رگ بدن است که قلب از طریق آن خون حامل اکسیژن را به بخش‌های دیگر بدن می‌فرستد. دایسکشن آئورت رایج‌ترین اتفاقی است که برای آئورت قلب می‌افتد. در این حالت، لایه داخلی دیواره‌های آئورت پاره شده و از لایه بیرونی آئورت جدا می‌شود. به این جریان، اصطلاحاً پاره شدن رگ قلب می گویند.

در نتیجه ی این اتفاق، دو مجرای خون برای آئورت به وجود می‌آید: یکی آئورت اصلی (مجرای واقعی) که همچنان برای جابه‌جایی خون به وظیفه ی خود ادامه می‌دهد و دیگری، لایه ی بیرونی که از دیواره جدا شده و مجرای کاذب نام دارد.

وقتی جریان خون از دو مجرا عبور می‌کند، مشکلاتی جدی را برای قلب یا بدن به وجود می‌آورد. دایسکشن یا جدا شدن دیواره آئورت می‌تواند تا حد چشمگیری جلوی رساندن خون به اندام‌ها و بافت‌های بدن را بگیرد و اجازه ندهد تا جریان خون به رگ‌های انشعابی برسد.

رگ‌های کلیوی، رگ‌های روده‌ای، رگ‌های مغز و رگ‌های پاها و دست‌ از جمله رگ‌هایی هستند که ممکن است خون به آن‌ها نرسد. پاره شدن دیواره آئورت حتی می‌تواند در بعضی موارد باعث جلوگیری از جریان خون و حمله قلبی هم بشود. در این صورت، فرد یا بیهوش می‌شود و یا جان خود را از دست می‌دهد.

دایسکشن آئورت

دایسکشن آئورت اختلالی بسیار جدی و خطرناک است که درصورت بروز، فرد باید خیلی سریع به جراح عروق مراجعه کند.

اصلی‌ترین عامل به وجود آورنده ی دایسکشن آئورت (که البته قابل جلوگیری است) فشار خون است. با گذشت زمان، فشار خون، دیواره آئورت را ضعیف می‌کند و باعث می‌شود تا دیواره داخلی آئورت نیز همزمان با آن شکافته شود. این شکاف دیواره داخلی، آئورت را در معرض فشار خون بالا قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا دیواره قلب در نتیجه فرایند دایسکشن بیشتر شکافته شود. در اثر این اتفاق، خون از دو مجرا جریان می‌یابد.

از جمله دیگر عوامل خطرناک دایسکشن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

⛔ ابتلا به آنوریسم آئورت (بزرگ شدن یا بیرون‌زدگی دیواره آئورت)

⛔ سابقه دایسکشن در یکی از اعضای خانواده

⛔وجود بیماری‌های قلبی خاص مانند: دریچه آئورت دولتی (دولبه بودن آئورت)

⛔ سندروم مارفان یا سندروم اهلرز-دانلوس (این دو بیماری موروثی هستند و باعث اختلال در رگ‌های خونی و بافت‌های همبند می‌شوند)

⛔ یکی دیگر از عواملی که ممکن است باعث ایجاد دایسکشن آئورت شود، عمل قلب باز یا آنژیو است که البته احتمال آن بسیار کم است.

علائم دایسکشن

از جمله علائم دایسکشن می توان به وجود دردهایی در قفسه سینه، کمر، پهلو، شکم و یا پا اشاره داشت. این نوع درد می تواند به صورت های زیر باشد:

علائم دایسکشن
  • تیر کشیدن و احساس درد شدید
  • دردی که به ‌صورت ناگهانی و حمله‌ای اتفاق می‌افتد.
  • دردی که به قسمت‌های دیگر شعاع می‌افکند و گسترش می‌یابد.

از جمله آسیب های نورولوژیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

🚫 کما یا اختلال در هوشیاری

🚫 فلج شدن

🚫 بی حس شدن شدید اندام‌ها

🚫 دشواری در حرف زدن یا نامفهوم بودن آن‌ها

🚫 احساس سرگیجه یا غش کردن

🚫 دشواری در تنفس/ کوتاه بودن یا تنگی نفس

تشخیص دایسکشن آئورت

برای تشخیص دایسکشن، پزشک معمولاً از قلب بیمار عکس می‌گیرد تا وضعیت آئورت را بررسی کند. برای تشخیص این بیماری سه تست اولیه وجود دارد: عکس ام‌ آر‌ آی، سیتی اسکن و پژواک‌نگاری قلب (TEE .(TEE نوع خاصی از تست فراصوت است که در آن پزشک یک لوله فراصوت کوچک را وارد دهان بیمار می‌کند و آن را از شکم و مری عبور می‌دهد تا عکس‌هایی با جزئیات از قلب و آئورت فرد بگیرد. در حال حاضر هیچ تست خونی نیست که بتواند این بیماری را در فرد بیمار تشخیص دهد.

درمان دایسکشن آئورت

در همه موارد، اولین روش درمانی بیماران، کنترل شدید فشار خون است که پزشک معمولاً این کار را با تزریق داروهای فشار خون به رگ بیمار انجام می‌دهد. افرادی که مبتلا به دایسکشن آئورت هستند اغلب در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند و گروهی از متخصصان، از جمله پزشک بخش اورژانس، جراح قلب و عروق، رادیولوژیست، کاردیولوژیست و متخصصان داخلی بر وضعیت او نظارت می‌کنند.

درمان دایسکشن آئورت به چند عامل بستگی دارد؛ از جمله محل پارگی دیواره آئورت، اینکه چه مقدار از آئورت شکاف پیدا کرده، تأثیر دایسکشن بر رگ‌های انشعابی و خونرسانی به اندام‌ها و علائمی که بیمار تجربه می‌کند. در بعضی موارد دایسکشن حتماً نیاز به جراحی دارد؛ ولی گاهی پزشک می‌تواند با انجام آنژیو و استنت‌گذاری داخل رگ آن را برطرف کند.

همه افرادی که مبتلا به دایسکشن هستند، باید برای مدتی طولانی تحت نظر پزشک قرار بگیرند و به توصیه‌های او عمل کنند. همچنین فشار خون و ضربان قلب این افراد باید مرتب کنترل شود. بعضی از بیماران باید هر چند وقت یکبار (مثلاً هر سال یا هر شش ماه یکبار) سیتی اسکن یا ام‌آر‌آی انجام دهند تا پزشک، اندازه آئورت و وضعیت دایسکشن آن‌ها را چک کند.

دکتر رضا مطلوب فوق تخصص عروق و تروما