افراد اغلب این عارضه را با آفتاب سوختگی یا یک لکه قهوه ای اشتباه گرفته و سعی در خراشیدن آن دارند که نتیجه ای نیز در پی نخواهد داشت. این بیماری در میان مبتلایان به دیابت رایج است. در آکانتوز نیگریکانس پوست تیره و ضخیم شده و در هنگام لمس احساسی مخمل مانند خواهد داشت. همچنین، پوست مبتلا دارای رایحه بوده و به خارش نیز دچار می شود. پشت گردن، کشاله ران، چین های آرنج، زانو ها، روی بند انگشتان و زیر بغل از نواحی رایجی هستند که به این وضعیت دچار می شوند. از آنجایی که چاقی و داشتن اضافه وزن احتمال ابتلا به آکانتوزیس نیگریکانس را افزایش می دهد، کاهش وزن می تواند در رهایی از این اختلال پوستی مفید باشد.

آکانتوز نیگریکانس

تاول پای دیابتی

این موارد به صورت ناگهانی بر روی انگشتان دست و پا، کف دست و پا و گاهی اوقات بر روی ساعد دست یا تمام سطح پا پدیدار می شوند. تاول های دیابتی معمولا به رنگ سفید بوده و هیچ قرمزی در اطراف آن ها دیده نمی شود. با اینکه ظاهر آن ها می تواند نگران کننده باشد اما معمولا مضر نبوده و ظرف ۳ هفته به صورت خود به خود التیام می یابند. این تاول ها می توانند نشانه ای از ابتلا به دیابت یا عدم کنترل مناسب قند خون باشند. افراد باید درباره علائم خود با متخصص زخم پای دیابتی مشورت کنند.

تاول

ضخیم شدن پوست

این عارضه می تواند در هر دیابت نوع ۱ و ۲ بروز داده و پزشکان آن را با نام اسکلروز دیجیتال می شناسند. در اسکلروز دیجیتال پوست پشت دست ها یا پوست انگشتان دست و پا، ضخیم و موم مانند می شود. این بیماری می تواند به بازوها، ناحیه بالایی کمر و شانه ها انتشار یابد. در موارد شدید، امکان دارد فرد در حرکت دادن مفاصل خود مشکل داشته و نیاز به فیزیوتراپی داشته باشد. بهترین راه درمان این اختلال پوستی، کنترل مناسب قند خون است.

ضخیم شدن پوست

لکه های ساق پا (درموپاتی دیابتی)

این لکه ها با اینکه می توانند ظاهری همچون لکه های پیری داشته باشند، اما با آن ها تفاوت دارند. قند خون بالای ناشی از دیابت، به عروق خونی کوچک آسیب رسانده و سبب پدیدار شدن این نواحی قهوه ای رنگ می شود. این لکه ها دایره ای و سفت، اغلب بر روی ساق پا ظاهر می شوند. درموپاتی معمولا بی خطر بوده و ظرف حدود ۱۸ ماه از بین می رود. البته امکان دارد رفع شدن کامل آن، مدت زیادی به طول انجامد.

لکه های ساق پا

نکروبیوزیس لیپوئیدیکا

نکروبیوزیس به معنای تحلیل روی و مرگ می باشد. در این اختلال، لکه های قرمز، برآمده و کوچکی بر روی پوست به آرامی رشد کرده، روشن تر شده و گاهی اوقات رنگشان به زرد تغییر می کند. در این اختلال پوستی، پوست فرد نازک شده، شکاف برداشته و زخم می شود. احساس خارش و درد در این نواحی نیز وجود دارد. این اختلال بسیار نادر بوده و تنها یک نفر در هر ۳۰۰ فرد دیابتی به آن مبتلا می شود. درمان نیکروبیوزیس لیپوئیدیکا دشوار بوده اما لوسیون ها، دارو های تزریقی و تجویزی می توانند مفید باشند.

نکروبیوزیس لیپوئیدیکا

گزانتوما

دیابت کنترل نشده می تواند به پدیدار شدن برآمدگی های جوش مانند و مومی شکل بر روی دست، پا، بازو، پا و باسن شود. احتمال ابتلای مردان جوان مبتلا به دیابت نوع ۱ نسبت به دیگران بیشتر است. برآمدگی های پوستی می توانند حساس به لمس بوده و دچار خارش شوند؛ با این حال واگیردار نمی باشند. افراد باید در ارتباط با چگونگی کنترل بهتر سطوح قند خون با پزشک خود صحبت کنند. کنترل قند خون می تواند در رفع این برآمدگی ها موثر باشد.

گزانتوما

عفونت باکتریایی

قند خون بالا می تواند سبب خشکی پوست و اختلال در سیستم ایمنی شود. این وضعیت سبب افزایش خطر ابتلا به عفونت های پوستی می شود که رایج ترین آن ها استافیلوکوکوس نام دارد. از جمله این عفونت ها می توان به گل مژه چشم، التهاب فولیکول های مو (فولیکولیت) و عفونت ناخن ها اشاره کرد. در صورت احساس التهاب، خارش، درد یا گرما در پوست خود مخصوصا در هنگام آگاهی از ابتلا به دیابت یا بالا بودن قند خون باید با پزشک مشورت کرد.

عفونت باکتریایی

عفونت های قارچی

قارچ ها همانند باکتری ها بسیار علاقه مند به زندگی کردن در چین های مرطوب پوست هستند. این نواحی شامل زیر بغل، زیر پستان ها، اطراف ناخن ها و گوشه های دهان می شوند. بیماری های قارچی شامل مواردی همچون بیماری پای ورزشکاران در ناحیه پا، خارش ژوک در ناحیه تناسلی و کرم حلقوی در پوست سر می شوند. کاندیدا آلبیکنز رایج ترین عامل ایجاد این عفونت ها می باشد. در صورتی که چنین عفونت های قارچی ناشی از ابتلا به دیابت باشند، پزشک می تواند در درمان این عفونت ها به بیمار کمک کند.

عفونت های قارچی

خارش پوست

خارش پوست یک شکایت رایج حتی در میان افراد غیر مبتلا به دیابت است. با این حال، خارش می تواند ناشی از خشکی پوست یا گردش خون ناکافی باشد که هر دوی این موارد می توانند در اثر ابتلا به دیابت به وجود آیند. محدود کردن زمان دوش گرفتن یا ماندن در وان حمام، شسشتو با صابون ملایم و مرطوب کردن پوست پس از استحمام، به رفع این خارش کمک می کند.

خارش پوست

گرانولومای حلقوی (آنولار)

پزشکان از نحوه ارتباط این بیماری با دیابت اطمینان ندارند. همچنین از عامل دقیق این برآمدگی های قرمز کوچک اطلاعاتی در دست نیست. نواحی رایج، پدیدار شدن برآمدگی هایی شامل اطراف مچ پا، دست ها، پا ها، بازو ها و نواحی دیگر می شود. بروز گرانولومای حلقوی می تواند یک پاسخ التهابی باشد. ممکن است پزشک با تجویز پماد و دارو های تزریقی نسبت به درمان این بیماری اقدام کند. در صورت خفیف بودن علائم، نیازی به درمان نیست.

گرانولومای حلقوی

زانتلاسما یا چربی پلک

این عارضه هنگامی بروز می دهد که بدن کلسترول اضافی را در اطراف چشم ها جمع می کند. امکان دارد فرد زائده هایی صاف یا اندکی برآمده و به رنگ زرد را بر روی پلک خود یا اطراف آن مشاهده کند. این تجمعات مضر یا دردناک نبوده اما می توانند بیانگر دیابت کنترل نشده، کلسترول بالا یا دیگر مشکلات سلامتی باشند.

چربی پلک

زخم پای دبابتی

زخم دیابت می تواند از یک خراش کوچک شروع شده و گسترش پیدا کند. هنگامی که زخم بر دیواره کفش های تنگ و نامناسب کشیده می شود، گسترش آن تشدید می یابد. عامل دیگر گسترش این زخم ها، گردش خون نامناسب است که مدت التیام زخم ها را بیشتر کرده و سبب آسیب به اعصاب پا می شود. در این حالت فرد، زخم و درد را به خوبی احساس نمی کند. افراد مبتلا باید زخم های خود را به صورت روزانه بررسی کرده و بهترین راه درمانی را از پزشک فوق تخصص زخم پای دیابتی جویا شوند.

زخم دیابت

پیسی

با اینکه پیسی در مبتلایان به دیابت نوع ۱ رایج تر است اما مبتلایان به دیابت نوع ۲ نیز می توانند به آن دچار شوند. علت این بیماری مشخص نیست. پیسی سلول هایی را از بین می برد که به طور طبیعی با استفاده از رنگدانه به پوست بدن رنگ می دهند. افراد مبتلا، تغییر رنگی آشکاری را در برخی نواحی پوست خود تجربه می کنند. این بیماری اغلب پوست قفسه سینه، شکم، کمر و گاهی اوقات صورت را درگیر می کند. پیسی را می توان با استفاده از پماد های دارویی، امواج فرابنفش و حتی جراحی درمان کرد. جهت محافظت از نواحی مبتلای پوست، می توان از ضد آفتاب استفاده کرد.

منبع: webmd

پیسی
برای آشنایی با روند درمان زخم پای دیابتی و عکس های قبل و بعد از آن بر روی لینک زیر کلیک کنید: