تاول های دیابتی علائمی نسبتا نادر از ابتلا به دیابت هستند. این تاول ها می توانند در اثر عوامل مختلفی پدیدار شده و تجربه آن ها برای اولین بار می تواند نگران کننده باشد. خوشبختانه، تاول های استریل معمولا ظرف ۲ تا ۵ هفته بدون نیاز به مداخله به صورت خود به خود التیام می یابند. در این مدت، فرد و پزشک فوق تخصص زخم پای دیابتی باید بر روی مدیریت علائم و پیشگیری از ابتلا به عفونت متمرکز شوند.

معاینه کردن پا، یکی از بهترین اقدامات روزانه برای پیشگیری از ایجاد تاول و زخم پای دیابتی در افراد مبتلا به دیابت است؛ چرا که با بررسی پوست، از تغییرات احتمالی آن آگاه شده و می توان در همان مراحل اولیه، جلوی ایجاد تغییرات پوستی را گرفت.

دیابت پا

انتخاب کفش مناسب

یکی از بزرگ ترین تغییراتی که می توان قبل از ابتلا به تاول های دیابتی انجام داد، تغییر کفش و جوراب فرد مبتلا به دیابت است. با پوشیدن کفش و جوراب مناسب می توان تحریک پذیری پوست را کاهش داد. در صورت پوشیدن آن ها به صورت مداوم می توان از بروز آسیب های پوستی کوچک جلوگیری کرد. این پیشگیری به نوبه خود به سالم ماندن پا کمک می کند.

نور خورشید

برخی افراد دیابتی نسبت به امواج فرابنفش حساسیت داشته و قرار گیری در معرض این پرتو ها می تواند سبب بروز اختلالات و تاول های دیابتی شود. محدود کردن مدت قرارگیری در معرض نور خورشید و استفاده از ضد آفتاب، راهی عالی برای مدیریت این خطر است. گاهی اوقات، تاول ها و ضایعات دیابتی در اثر قارچ کاندیدا آلبیکنز به وجود می آیند. خطر ابتلا به این عفونت قارچی می تواند با اطمینان از تمیز و خشک ماندن هر چه بیشتر پوست کاهش یابد. در صورت داشتن مشکلات متداول با این عفونت ها، برنامه درمانی مناسب زیر نظر پزشک متخصص تجویز می شود.

داروهای بدون نسخه

اقدام مهم در زمان ابتلا به تاول های دیابتی، مدیریت خطر ابتلا به عفونت های ثانویه است. استفاده از یک پماد آنتی بیوتیک می تواند این خطر را رفع کند. با این وجود، علائم ابتلا به عفونت همچون قرمزی، گرمی، تورم و درد، بیانگر عفونت و لزوم مراجعه به دکتر است.

پانسمان

یکی از بهترین روش های مدیریت تاول های دیابتی، پانسمان کردن آن ها می باشد. تاول ها می توانند به صورت ناگهانی ترکیده و مبتلا به عفونت شوند. با محافظت از تاول های دیابتی، این اطمینان بدست می آید که تاول ها خشک و تمیز مانده و زمان کافی برای التیام یافتن را در اختیار دارند.

کمپرس آب نمک (سالین)

بسیاری از افراد هیچ دردی را در ارتباط با تاول های دیابتی خود تجربه نمی کنند اما ممکن است به خارش دچار شوند. از آنجایی که خاراندن تاول ها سبب پاره شدن آن ها می شود، بهترین کار برای کاهش خارش، قرار دادن کمپرس آب نمک بر روی تاول می باشد. نرمال سالین یا محلول آب نمک در داروخانه ها به فروش می رسد. همچنین می توان در خانه نیز محلول آب نمک را تهیه کرد.

تخلیه تاول

گاهی اوقات، تاول های دیابتی به بزرگی ۱۵ سانتی متر رسیده یا به صورت دسته ای یک ناحیه از پوست را می پوشانند. در این زمان، پزشک می تواند جهت کاهش خطر ابتلا به عفونت، تصمیم بر تخلیه تاول ها بگیرد. افراد هرگز نباید به صورت خود سرانه، اقدام به تخلیه تاول ها کنند؛ زیرا این کار می تواند عوارضی را در پی داشته باشد.

دکتر رضا مطلوب جراح عروق و فوق تخصص زخم پای دیابتی