درمان مشکلات شریانی محیطی ساق پا

بیماری شریانی محیطی بیانگر اختلال خونرسانی در شریان های شما می باشد. شریان های شما مانند لوله های توخالی شکل گرفته اند. در داخل ، صاف و الاستیکى هستند و باعث می شوند خون آزادانه جریان یابد. سلول ها در تلاش برای ترمیم خود ،  مواد شیمیایی را که باعث می شود دیواره ها چسبناک شوند ، آزاد می کنند. سایر مواد شناور در جریان خون شروع به اتصال به دیواره رگ ها مى کنند، مانند سلول های التهابی ، پروتئین ها و کلسیم . چربی و سایر مواد برای تشکیل ماده ای به نام پلاک یا آترواسکلروز ترکیب می شوند.  پلاک ایجاد شده و شریان را باریک می کند.

با گذشت زمان ، داخل شریان ها پلاک هایی با اندازه های مختلف ایجاد می شوند.  بسیاری از رسوبات پلاک از خارج سخت و از داخل نرم هستند.  سطح سخت می تواند ترک خورده یا پاره شود و سطح نرم و چربی را در معرض جریان خون قرار دهد.  هنگامی که این اتفاق می افتد ، پلاکت ها (ذرات دیسکى شکل در خون که به لخته شدن خون کمک می کنند) در ناحیه جمع مى شوند و لخته های خون در اطراف پلاک تشکیل می شوند که منجر به انسداد رگ میشود.

بیماری شریان های محیطی در ساق پا

شریان ممکن است توسط پلاک یا لخته خونی که در شریان باریک ایجاد مى شود ، مسدود شود.  اگر این اتفاق بیفتد ، بافت به طور دائم آسیب مى بیند و ممکن است گانگرن شود که همان از بین رفتن بافت می باشد.  این اتفاق اغلب در انگشتان پا و پاها رخ می دهد که به صورت سیاه شدن انگشتان پا تظاهر می یابد.

در مراحل ابتدایی تر مشکلات عروقى محیطى اندام تحتانى یا همان تنگى شریان پا با علایمى نظیر درد پا هنگام راه رفتن، ریزش موى پا، براق شدن پوست پا، زخم پا، زخم ساق پا، تغییرات ناخن، گزگز و مورمور کف پا، رنگ پریدگى پا، تغییر رنگ ساق پا، زخم نوک انگشت پا، گرفتگى عضلات ساق پا، کبود شدن پا، سوزش و سردى پا تظاهر میابد.

بیماری شریانی محیطی

PAD چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

آیا تاکنون مجبور شده اید به دلیل درد شدید پا ، یک روز خرید یا گشت و گذار را تعطیل کنید؟

درد یا ناراحتی در پاها در هنگام راه رفتن علامت شایع بیماری به نام بیماری شریانی محیطی (PAD) است. حداکثر ۸ تا ۱۲ میلیون آمریکایی دارای PAD  هستند. بیماری شریانی محیطی همان آترواسکلروزى است که در شریان های پاها ایجاد می شود.  همانند آترواسکلروز در عروق قلب (عروق کرونر)، PAD به دلیل تجمع پلاک چربی در دیواره رگ های خونی ایجاد می شود.  با تشکیل پلاک ، رگ های خونی باریک تر و باریک تر شده ، تا زمانی که مسدود شوند.  در شریان های کرونر ، آترواسکلروز باعث درد قفسه سینه یا حمله قلبی می شود.  در پاها ، تصلب شرایین می تواند باعث درد ، ضعف یا خستگی هنگام راه رفتن شود.

بیماری شریان محیطی خطر ابتلا به یک درد پیشرونده در انگشتان پا یا پاها را افزایش می دهد.  در موارد شدید PAD ، این زخم ها می توانند به مناطقی از بافت مرده (گانگرن) تبدیل شوند که در نهایت منجر به قطع عضو یا پا شوند.

گانگرنگانگرن

درمان مشکلات عروق محیطی

تغییر در شیوه زندگی، داروها و روش های درمانى مداخله اى ، از روش های درمان مشکلات عروق محیطی هستند. درمان اولیه PAD شامل ایجاد تغییر در شیوه زندگی برای کاهش عوامل خطر است.  تغییراتی که می توانید برای مدیریت شرایط خود ایجاد کنید عبارتند از:

درمان PAD

از پزشک خود در مورد برنامه های ترک سیگار که در جامعه موجود است سوال کنید.

رژیم غذایی متعادل و پر فیبر و کم کلسترول ، چربی و سدیم بخورید.  چربی را تا ۳۰ درصد از کل کالری روزانه خود محدود کنید.  چربی اشباع نباید بیش از ۷ درصد از کل کالری مصرفى شما باشد.  از چربی های ترانس از جمله محصولات ترکیب شده با روغن های گیاهی نیمه هیدروژنه و هیدروژنه خودداری کنید.  اگر اضافه وزن دارید ، کاهش وزن به شما کمک می کند کلسترول بد خود ( LDL) را کاهش داده و کلسترول HDL (خوب) خود را بالا ببرید.  یک متخصص تغذیه می تواند به شما در ایجاد تغییرات مناسب در رژیم غذایی کمک کند.

یک برنامه ورزشی منظم مانند پیاده روی را شروع کنید.  پیاده روی بسیار مهم است و می تواند به درمان PAD کمک کند.  بیمارانی که مرتباً قدم می زنند ، می توانند از پیشرفت قابل ملاحظه ای در مسافتی که قادر به طی کردن آن قبل از تجربه درد پا نبودند انتظار داشته باشند.

ممکن است سیلوستازول برای بهبود پیمودن مسافت پیاده روی تجویز شود.  نشان داده شده است که این دارو به افرادی که مبتلا به لنگش متناوب هستند قبل از ایجاد درد در پا کمک می کند و قبل از اینکه مجبور شوند به دلیل درد متوقف شوند ، طولانی تر راه می روند.  با این وجود ، همه بیماران واجد شرایط مصرف این دارو نیستند.

سایر شرایط بهداشتی مانند فشار خون بالا ، دیابت یا کلسترول بالا را کنترل کنید.

برای جلوگیری از عفونت و کاهش خطر عوارض ، مراقبت های پا و پوست را خوب انجام دهید.

ممکن است داروهایی برای درمان شرایطی مانند فشار خون بالا (داروهای ضد فشار خون) یا کلسترول بالا (داروهای استاتین) یا یک داروی ضد پلاکت مانند آسپرین یا کلوپیدوگرل (پلاویکس) برای کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی تجویز شود.

برای درمان پیشرفته مشکلات عروق محیطی می توان با روش های مداخله ای مانند آنژیوپلاستی پا (برای باز کردن رگ مسدود شده) ، آنژیوپلاستی با قرار دادن استنت (برای حمایت از رگ پاک شده و باز نگه داشتن آن) ، یا آتروکتومی (برای رفع انسداد) درمان کرد.

آنژیوپلاستی پا

در بعضی موارد ، روش های جراحی مانند جراحی بای پس عروق محیطی برای بازگشت مجدد جریان خون در اطراف رگ های خونی مسدود انجام می شود. در حال حاضر روش های درمانی جدیدی در دست بررسی است.  لطفا در صورت وجود گزینه های درمانی دیگر از پزشک خود سوال کنید. اگر هر یک از این روش ها توصیه شود ، تیم مراقبت های بهداشتی اطلاعات بیشتری در مورد روش ها به شما ارائه می دهند .

دستورالعمل مراقبت از پا

هر روز پاهای خود و نواحی بین انگشتان خود را معاینه کنید.  به دنبال هر گونه تاول ، بریدگی ، ترک ، خراش یا زخم های دیگر باشید.  همچنین قرمزی ، گرمى ، میخچه و خارپاشنه را بررسی کنید.  در صورت لزوم از یک آینه استفاده کنید.

یک یا دو بار در روز ، یک کرم مرطوب کننده یا لوسیون را روی پاها و کف پا و قسمت بالای پای خود بمالید تا از خشکی و ترک خوردگی پوست جلوگیری شود.  لوسیون را بین انگشتان پا یا مناطقی که زخم یا بریدگی باز وجود دارد ، استفاده نکنید.  اگر پوستتان بسیار خشک است ، بیشتر از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.  مرتباً از ناخن های پا مراقبت کنید.  ناخن های پا را بعد از حمام تا نرم هستند کوتاه کنید.

اگر مبتلا به دیابت هستید ، به یک متخصص پا مراجعه کنید.

دکتر رضا مطوب

فوق تخصص جراحی عروق و اندوواسکولار