درمان هایپرتروفی پروستات به روش اندوواسکولار

آمبولیزاسیون شریان پروستات (PAE) یک درمان کم تهاجم است که به بهبود علائم ناشی از هایپرتروفی پروستات خوش خیم در سیستم ادراری تحتانی کمک می کند. هایپر پلازی خوش خیم پروستات (BPH) بزرگ شدن غیر سرطانی غده پروستات است که رایج ترین تومور خوش خیم در مردان به شمار می رود. این آمبولیزاسیون توسط یک جراحی اندوواسکولار انجام می شود. جراح اندوواسکولار پزشکی است که با استفاده از تصویر برداری های پیشرفته همچون اشعه ایکس درون بدن را مشاهده کرده و بیماری ها را بدون جراحی درمان می کند.

مواردی که باید بدانید

علائم مرتبط با هایپرتروفی پروستات خوش خیم در یک چهارم مردان با سن ۵۵ سال یا بیشتر و نیمی از مردان با سن ۷۵ سال یا بیشتر دیده می شود. تنها زمانی به درمان نیاز است که علائم برای فرد ناراحت کننده باشند. آمبولیزاسیون شریان پروستات در مقایسه با فرایند های جراحی تهاجمی همچون TURP از نظر ابتلا به بی اختیاری ادرار و عوارض جنسی فرد را در معرض خطر کمتری قرار می دهند. TURP نام فرایندی است که در آن پروستات از راه میزراه برش داده می شود. از جمله عوارض جنسی این فرایند ها می توان به انزال معکوس یا اختلال نعوظ اشاره کرد.

چرا باید این فرایند را انجام داد؟

پروستات با بزرگ شدن خود می تواند سبب تنگی یا انسداد نسبی میزراه شده و علائم سیستم ادراری تحتانی را ایجاد کند. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بی اختیاری ادراری که می تواند از نشت چند قطره تا از دست دادن کامل کنترل ادرار را شامل شود.

علائم تحریک پذیری حین دفع ادرار

تکرر، فوریت و درد در دفع ادرار

در برخی بیماران این علائم سبب تداخل در کیفیت زندگی می شوند.

آمبولیزاسیون شریان پروستات

چگونه می توان مناسب بودن این فرایند برای خود را تشخیص داد؟

فرایند آمبولیزاسیون شریان پروستات برای افرادی است که واجد شرایط جراحی سنتی نبوده یا تمایلی به انجام آن ندارند. پزشک رادیولوژیست مداخله با معاینه فرد می تواند مناسب بودن یا نبودن این فرایند را تعیین کند. در این ملاقات، امکان دارد سوالات زیر از فرد پرسیده شوند:

❓ هر چند وقت به علائم ادراری ناشی از بزرگی پروستات مبتلا می شوید؟

❓ شدت این علائم چقدر است؟

❓ این علائم تا چه اندازه کیفیت زندگیتان را تحت تاثیر قرار داده اند؟

از جمله آزمایش هایی که قبل از فرایند انجام می شوند می توان موارد زیر را نام برد:

❇ آزمایش ادرار

❇ آزمایش دیجیتال مقعد که به ارزیابی اندازه پروستات کمک می کند.

❇ در برخی موارد تست سنجش آنتی ژن اختصاصی پروستات نیز انجام می شود تا احتمال ابتلا به سرطان نیز بررسی شود.

❇ آزمایش MRI یا سونوگرافی غده پروستات

آمبولیزاسیون شریان پروستات چگونه انجام می شود؟

این فرایند توسط یک جراح اندوواسکولار انجام می شود. جراح اندوواسکولار است که با استفاده از تصویر برداری های پیشرفته همچون اشعه ایکس درون بدن را مشاهده کرده و بیماری ها را بدون جراحی درمان می کند. یک کاتتر فولی به میزراه فرد وارد شده و در مثانه او قرار می گیرد تا معیاری برای اندام های مجاور باشد. پزشک یک کاتتر کوچک را به شریان مچ یا کشاله ران بیمار وارد کرده و آن را تا عروق خونرسان به پروستات هدایت می کند.

سپس، یک آرتریوگرام انجام شده تا نقشه عروق خون رسان به پروستات مشخص گردد. آرتریوگرام یک آزمایش تصویر برداری با اشعه ایکس است که در آن رنگی خاص به عروق خونی تزریق می شود. سپس، ماده ای متشکل از اجزا کوچک از طریق کاتتر به عروق خونی پروستات تزریق شده و جریان خون رونده به آن را کاهش می دهند. پس از آن پزشک کاتتر را حرکت می دهد تا طرف دیگر پروستات را با تکرار مراحل بالا درمان کند. پس از این فرایند پروستات شروع به کوچک شدن کرده و ظرف چند روز پس از فرایند علائم بهبود می یابند.

خطرات فرایند آمبولیزاسیون شریان پروستات چیست؟

این فرایند باید تنها توسط جراح اندوواسکولار با مهارت و آموزش دیده انجام شود. امکان دارد، بیماران پس از انجام این فرایند به سندرمی دچار شوند که از جمله علائم آن می توان به حالت تهوع، استفراغ، تب، درد لگن و ادرار مکرر یا دردناک اشاره کرد. دیگر خطرات نیز عبارتند از:

❇ بروز هماتوم در محل برش

❇  پدیدار شدن خون در ادرار، منی یا مدفوع

❇ اسپاسم مثانه

❇ عفونت پروستات

❇ عفونت محل ورود کاتتر

مراحل بعد

✅ در اینجا نکاتی بیان شده که در داشتن ملاقاتی پر بار با پزشک به بیماران کمک می کند:

✅ قبل از ملاقات، سوالات خود را یادداشت کنید.

✅ فردی دیگر را با خود به همراه ببرید تا در پرسیدن سوالات و یادآوری جواب های پزشک به شما کمک کند.

✅ در حین ملاقات نام درمان ها، آزمایش ها و دستور العمل های پزشک را یادداشت کنید.

✅ در صورت داشتن ملاقات های بعدی تاریخ، ساعت و هدف آن ها را یادداشت کنید.

✅ نحوه ارتباط با پزشک را در هنگام داشتن سوال جویا شوید.

دکتر رضا مطلوب فوق تخصص جراحی عروق و اندوواسکولار

Shopping Basket