اندوواسکولار در واقع جدیدترین درمان پروستات است که به همان روش آنژیوگرافی انجام می شود. در این روش دیگر خبری از جراحی باز نیست.

هایپرتروفی پروستات چیست؟

پلازی خوش خیم پروستات (BPH) رایج ترین تومور خوش خیم در مردان به شمار می رود. علت بزرگی پروستات در واقع افزایش بیش از حد سلول های غده پروستات است که سبب تورم غده ی پروستات و در نهایت انسداد میزراه و کاهش جریان ادرار می‌شود.

جراح اندوواسکولار پزشکی است که با استفاده از آنژیوگرافی درون عروق بدن را مشاهده کرده و بیماری ها را بدون جراحی درمان می کند.

عوارض بزرگی پروستات

پروستات با بزرگ شدن خود می تواند سبب تنگی یا انسداد نسبی میزراه شده و علائم سیستم ادراری تحتانی را ایجاد کند. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بی اختیاری ادراری که می تواند از نشت چند قطره تا از دست دادن کامل کنترل ادرار را شامل شود.
  • علائم تحریک پذیری حین دفع ادرار
  • تکرر، فوریت و درد در دفع ادرار

در برخی بیماران این علائم سبب تداخل در کیفیت زندگی می شوند.

جدیدترین درمان پروستات با آمبولیزاسیون

آمبولیزاسیون شریان پروستات یک درمان کم تهاجمی  است که به بهبود علائم ناشی از هایپرتروفی پروستات خوش خیم  کمک می کند.

آمبولیزاسیون شریان پروستات

این فرایند توسط جراح اندوواسکولار انجام می شود. جراح اندوواسکولار با استفاده از آنژیوگرافی درون بدن را مشاهده کرده و بیماری ها را بدون جراحی درمان می کند.

پزشک یک کاتتر کوچک را به شریان مچ یا کشاله ران بیمار وارد کرده و آن را تا عروق خونرسان به سمت پروستات هدایت می کند.

سپس به کمک آرتریوگرام، تصاویر عروق خون رسان به پروستات مشخص می گردد. آرتریوگرام یک آزمایش تصویر برداری با اشعه ایکس است که در آن رنگی خاص به عروق خونی تزریق می شود. در مرحله ی بعد، ماده ای را از طریق کاتتر به عروق خونی پروستات تزریق شده و جریان خون رونده به آن را کاهش می دهد.

پزشک کاتتر را حرکت می دهد تا طرف دیگر پروستات را با تکرار مراحل بالا درمان کند. پس از این فرایند، پروستات شروع به کوچک شدن کرده و ظرف چند روز، علائم بزرگی خوش خیم پروستات بهبود می یابند.

کل این فرآیند حدود ۲ الی ۳ ساعت طول می کشد. سپس شما را به بخش ریکاوری منتقل می کنند تا چند ساعتی استراحت کرده و از خونریزی محل ورود کاتتر جلوگیری شود.

فرایند آمبولیزاسیون شریان پروستات برای افرادی است که واجد شرایط جراحی سنتی نبوده یا تمایلی به انجام آن ندارند.

از جمله آزمایش هایی که قبل از فرایند انجام می شوند، می توان موارد زیر را نام برد:

❇ آزمایش ادرار

❇ آزمایش دیجیتال مقعد که به ارزیابی اندازه پروستات کمک می کند.

❇ در برخی موارد تست سنجش آنتی ژن اختصاصی پروستات نیز انجام می شود تا احتمال ابتلا به سرطان نیز بررسی شود.

❇ آزمایش MRI یا سونوگرافی غده پروستات

آمبولیزاسیون شریان پروستات (PAE) بهتر است یا TURP؟

علائم مرتبط با بزرگی خوش خیم پروستات در یک چهارم مردان با سن ۵۵ سال یا بیشتر و نیمی از مردان با سن ۷۵ سال یا بیشتر دیده می شوند. تنها زمانی به درمان نیاز است که علائم برای فرد ناراحت کننده باشند. آمبولیزاسیون شریان پروستات در مقایسه با فرایند های جراحی تهاجمی همچون TURP از نظر ابتلا به بی اختیاری ادرار و عوارض جنسی فرد را در معرض خطر کمتری قرار می دهند. TURP نام فرایندی است که در آن پروستات از راه میزراه برش داده می شود. از جمله عوارض جنسی این فرایند ها می توان به انزال معکوس یا اختلال نعوظ اشاره کرد.

مراقبت های بعد از آمبولیزاسیون پروستات

• در صورت خونریزی محل زخم، به صورت مستقیم بر روی آن فشار وارد کرده و به اورژانس نزدیک ترین بیمارستان مراجعه کنید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین (بیش تر از ۵ کیلوگرم) به مدت ۲۴ ساعت خودداری کنید.
  • از انجام فعالیت های شدید و ورزش کردن (دوچرخه سواری، گلف، دراز و نشست و...) به مدت یک هفته خودداری کنید. برای ورزش کردن در هفته اول می توان بر روی یک زمین صاف پیاده روی کرد.
  • پس از آزمایش، مایعات بنوشید تا ماده حاجب (رنگ مخصوص) از بدنتان خارج شود. در ۲۴ ساعت اول حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.
  • در ۲۴ ساعت اول، محل زخم را خشک نگه داشته و آن را با استفاده از یک پانسمان بپوشانید. پس از این مدت می توان پانسمان را برداشته و حمام کرد. روزانه به مدت ۳ روز یک باند تمیز بر روی محل زخم قرار دهید.
  • به مدت یک هفته و تا زمان التیام یافتن محل زخم، از نشستن در وان آب یا شنا کردن خودداری کنید.

خطرات آمبولیزاسیون شریان پروستات چیست؟

این فرایند باید تنها توسط جراح اندوواسکولار با مهارت و آموزش دیده انجام شود. امکان دارد، بیماران پس از انجام این فرایند به سندرمی دچار شوند که از جمله علائم آن می توان به حالت تهوع، استفراغ، تب، درد لگن و ادرار مکرر یا دردناک اشاره کرد. دیگر خطرات نیز عبارتند از:

⛔ بروز هماتوم در محل برش

⛔ پدیدار شدن خون در ادرار، منی یا مدفوع