دنده گردنی

دنده گردنی یا بیماری سندرم خروجی قفسه سینه شایعترین عامل ایسکمی ( کاهش خونرسانی ) اندام فوقانی می‌باشد. علت آن وجود یک دنده اضافه متصل به زایده عرضی مهره هفتم گردنی که در جلو ، روی دنده اول مینشیند و خروجی شریان، ورید و عصب را از قفسه سینه به اندام فوقانی تنگ می‌کند و بر سه عنصر فوق اثر فشاری میگذارد. از علل دیگر سندرم خروجی قفسه سینه زایده عرضی بلند و پهن مهره هفتم گردنی و فیبر های محاط کننده عصب، شریان و ورید می‌باشد. از علایم سندرم خروجی قفسه سینه درد گردن، کتف که به بازو و سپس انگشت کوچک دست تیر میکشد می‌باشد.( کلینیک تخصصی درمان عروقی, تروما و اندوواسکولار, دنده گردنی چیست )

کلینیک تخصصی درمان عروقی مطلوب, کاروتید بادی, دنده گردنی,
( کلینیک تخصصی درمان عروقی, تروما و اندوواسکولار, مطلوب )

ضعف دست در کارهایی که دست بالاتر از سطح بازو قرار می‌گیرد مثل پاک کردن پنجره از علایم دیگر است. ورم دست و برجسته شدن وریدهای اندام فوقانی به دلیل اثر فشاری روی ورید است. ممکن است شریان تحت فشار دچار سودوانوریسم شود و لخته به نوک انگشتان بفرستد که نوک انگشت بنفش و سپس سیاه می‌شود و گاها شریان سابکلاوین در محل تنگی لخته می‌کند. درد شانه، قاعده گردن و کتف ناشی از فشار بر اعصاب می‌باشد. تشخیص دنده گردنی بر پایه شرح حال و معاینه و سپس عکس رادیوگرافی گردن و نوار عصب عضله می‌باشد. درمان آن جراحی و سپس در صورت نیاز اندوواسکولار می‌باشد.

( کلینیک تخصصی درمان عروقی, تروما و اندوواسکولار, دنده گردنی چیست )

حتما این مطلب را هم میپسندید…